Obytný přívěs v kempu na poloostrově Murter -PRODÁNO
21.1.2019
Obytné auto – Fiat Ducato – PRODÁNO
7.3.2019
Zobrazit vše

Britové zpět v karavanech

S ohledem na blížící se Brexit se předpokládá, že se Britové hromadně vrátí k dovoleným v karavanech.

Nic nevystihuje Brity lépe, než zapřažený karavan.

Vítr ve vlasech, slunce na tváři … a ucpaná M6 už od Sandbach Services.

Ale navzdory nekonečnému reptání, že většina z nich jen ucpává provoz, vábení svobodného cestování naplnilo brity trvalou láskou k dovoleným v karavanech.

Původ karavaningu můžeme najít u Rómů a potulných herců, kteří strávili většinu svého života v karavanech tažených koňmi.

Letos si připomínáme 100. výročí od vytvoření prvního britského komerčního karavanu určeného k tažení automobilem.

ukčlánek02

Dobrodružný spisovatel Dr William Stables si nechal udělat na zakázku tzv. “džentlmenský karavan”, který měl 5,5 metru, v osmdesátých letech minulého století, který nazval The Wanderer.

V současné chvíli vlastní karavan zhruba půl milionů britských rodin a toto číslo bude ještě narůstat, když se díky Brexitu většina rodin vzmůže jen na  “domácí dovolenou”

Od svých skrovných počátků, kdy vypadal jako kůlna na kolečkách až po moderní karavan, jak jej známe dnes, kdy se zcela vyrovná luxusním hotelům, se nyní nachází toto odvětví v neskutečném obratu 6 bilionů liber ročně.

Simon McGrath, z klubu The Camping and Caravanning Club, říká: “Od doby prodeje prvního komerčního karavanu z roku 1919 zaznamenáváme neskutečný pokrok ve vývoji designu a výroby a současné karavany jsou lehčí a vypadají jako plnohodnotná domácnost.”

Horečka svobodného cestování začala v 80 letech 18 století, když šlechta začala s primitivními přívěsy.

Dobrodružný spisovatel Dr William Stables si nechal udělat na zakázku od společnosti the Bristol Wagon & Carriage Works “džentlmenský karavan”, který měl 5,5 metru. Nazval ho The Wanderer (= tulák) a cestoval s ním po vesnicích, když psal svou knihu ” The Gentleman Gypsy”.

ukčlánek03

Eccles Motor Transport z Birminghanu vyrobili první autem tažený karavan v roce 1919

Další skok ve vývoji byl díky vévodovi z Newcastle, který nechal udělat svou verzi karavanu nazvaného The Bohemian a posunul tak karavaning na “vyšší úroveň”.

Taková forma dovolené a cestování se tak dostala mimo hranice normálních lidí.

Nicméně v roce 1919, kdy se snažila Británie zapomenout na hrůzy první světové války, společnost Eccles Motor Transport z Birminghamu si všimla díry na trhu a vytvořila první, autem tažený karavan.

Jeho cena byla 100 liber – něco přes 5 000 liber v hodnotě dnešní měny – byl dlouhý 2,7 m a široký 1,7 m, měl dvě lůžka, sporák značky Primus a šatní skříň, dalo by se říct jen jeden vývojový krok po stanu.

Simon McGrath říká: “Dřívější modely byly vyráběny ze dřeva a často obkládány tvrdým dřevem jako např. mahagon, čímž se stávaly překvapivě těžkými i přes svou malou velikost.”

Nicméně karavaning byl podán veřejnosti jako “vyřešení dovolené” a taky ho tak všichni houfně vzali za své.

ukčlánek04

The Eccles v celé své slávě

A jak rostla jejich chuť po dobrodružství, stejně tak vznikla potřeba zřizování vhodných kempů a šíření bezpečnostních informací, což vedlo ke zrodu takových klubů jako Camping and Caravanning Club a the Caravan and Motorhome Club.

V roce 1919 kdy vznikl klub the Camping and Caravanning Club měl pouze 755 členů.

Po druhé světové válce společnost Eccles pustila do světa Enterprise, který byl masově vyráběný, malý a cenově dostupný a tím pádem si karavan najednou mohl dovolit skoro každý.

A do roku 1960 počet členů v klubu Camping and Caravanning Club vzrostl skoro na 50 000.

Dnes je počet členů zhruba 730,000 zatímco klub Caravan and Motorhome Club má kolem milionů členů.

ukčlánek05

Obývací část – Eccles – ročník 1938

Učitelé v důchodu Pam a Jim McTague, z Hertfordu, začali jezdit na dovolené v karavanu v 80 letech, po své první katastrofální dovolené s dětmi Katie a Matthewem.

A od té doby jezdí skoro každý rok.

Líbí se jim svoboda s tím spojená a i když jsou podle nich někteří lidé pohrdaví k dovoleným v karavech, dokáže to být stejně luxusní dovolená, jako v hotelu.

Pam, 66, vzpomíná: “Jeli jsme do Cornwallu pod stan a to jen pršelo a pršelo.”

“Tak jsme se vrátili a koupili karavan za 400 liber. Měl plynový sporák, skládací postel pro dva, jedno lůžko a houpací síť pro Katie.”

“Nebyla tam toaleta, tak jsme museli používat veřejné záchody.

“Ale my jsme prostě milovali tu svobodu. Jako učitelé jsme měli dlouhé prázdniny, takže jsme mohli zapřáhnout karavan a vyjet na několi týdnů.

“První rok jsme jeli do Francie, kde jsme potkali známé, kteří se stali našimi celoživotními přáteli a setkávali jsme se nimi od té doby každý rok.

“Bylo to skvělé pro děti, když vyrůstaly. Našli si kamarády v kempu a vy jste věděli, že jsou v bezpečí.

“Bylo to také velmi ekonomické a mohli jsme si tak dovolit vyjet každé léto.”

ukčlánek06
Ne všichni milují karavany – a tady jeden letí do vzduchu v pořadu Top Gear

Ty doby chemických záchodků, slizkých koupelnových bloků a omezené tekoucí vody jsou již dávno pryč.

Dnešní karavany mají moderní vymoženosti počínaje satelitem, konče prostornou sprchou. Některé mají vbudované mobilní aplikace na vzdálené ovládání například teploty nebo osvětlení.

Některé mají podlahové vytápění, USB nabíjení, podsvícení, plynový gril a prostorné, plně vybavené kuchyňky.

Avšak některé karavany příjdou cenově i na částky, které převýší cenu nového domu.

Nejdražší vystavený karavan na letošní Caravan and Motorhome Show byl Kon-tiki Dynamic, který začínal na ceně 146 000 liber (cca 4 400 000,- Kč)

Rodina manželů McTague jezdili s karavanem celé roky než jejich děti dospěly a pak svůj karvan prodali v roce 2000.

Ale pár let zpátky se rozhodli, že jim ten životní styl přeci jen chybí, koupili si nový karavan a ničeho nelitují.

Pam říká: “Jeli jsme na dovolenou do hotelu na Isle of Wight.

“Ale pokoj byl maličký a ráno jste museli na snídani už na půl devátou.

“Chyběl nám karavan. Jestliže dojedete na jedno místo, kde se vám to nelíbí, tak se sbalíte a jedete jinam.

“Lidé si myslí, že to je styl dovolené pro chudé, ale to je daleko pravdy.

Celebrity, které si oblíbily karavany

Herečka Dame Helen Mirren a Billie Piper si oblíbili dovolenou v karanavech, stejně jako hvězda z Take That Mark Owen a Steve McFadden z EastEnder.

Otec zpěváka Chrise Martina z Coldplay měl karavanové království v Devonu. Herci Warwicku Davisovi z Harryho Pottera jeho milovaný karavan ukradli. Jamie Oliver ve svém VW campervanu z roku 1959 má profesionální kuchyň.

Použité obrázky: The Camping and Caravanning Club

článek z 18.1.2019 z webu www.mirror.co.uk

Comments are closed.